8 Nisan 2014 Salı

DIŞ TİCARETTE KORUMACILIK


 

 

Yazar: Cahit YERCİ

 

Korumacılık, genel ve en yalın şekilde, yerli üretimin yabancı üretimin rekabetine karşı çeşitli araçlar kullanmak suretiyle desteklenmesi ya da korunması olarak tanımlanabilecektir.

 

Korumacılığın, ülkeye ithal edilecek mal miktarını sınırlamaya yönelik önlemlerle yapılması mümkün olduğu gibi, ülkeden ihraç edilecek mal miktarını azaltmaya ya da çoğaltmaya dönük yöntemlerle ya da bu yöntemlerin tamamının birlikte kullanılması suretiyle de yapılması mümkündür.

 

Korumacılık, daha çok, yalnızca ithalat miktarını azaltmaya dönük önlemleri içerecek şekilde, dar anlamıyla, tanımlanmaktadır. Bu dar tanıma göre,  korumacılık, devletin, tarife ya da tarife dışı engeller kullanmak suretiyle yerli üretime yabancı üretimin rekabetine karşı destek ya da koruma sağlamasıdır.[1]

 

Simon J. Evenett, dar anlamdaki korumacılık tanımının, diğer ülkelerin zararına olarak başvurulan ve ihracat arttırmaya yönelik olanları da içeren önlemleri ihmal ettiğini vurgulamakta ve korumacılığın geniş anlamıyla tanımlanması yönünde saf tutmaktadır.[2]

 

Bu çalışmada, bizim de paylaştığımız bu görüş temelinde, korumacılık ve korumacı önlemler geniş tanımıyla ele alınmıştır. 

 

 




[1] Lipsey, Richard G., Steiner Peter O., Purvis, Douglas D., Economics, (1987), s. 917.
[2] Evenett, Simon J., “Managed Exports And The Recovery Of World Trade: The Seventh Global Trade Alert Report”, 16/09/2010, http://www.voxeu.org/index.php?q=node/5530, Erişim: 21/02/2011.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder